Rosacea en lasertherapie

Rosacea wat is het?

Rosacea is een chronische en soms hardnekkige huidaandoening die gepaard gaat met felrode tot paarse verkleuring van de huid rond de neus, wangen, mond en kin. De huidirritatie die dit met zich meebrengt is naar en gaat vaak gepaard met puistjes en bultjes en soms flinke ontstekingen in het aangedane gebied. De oorzaak van rosacea is nog niet exact vastgesteld, maar wel staat vast dat de huidaandoening zich manifesteert rond middelbare leeftijd, dat het vaak voorkomt bij lichtere huidtypes en dat het vrouwen er vaker last van hebben dan mannen. Maar ook bij mannen kan rosacea heftige klachten geven. Kenmerken van rosacea zijn o.a.: opvallende roodheid in het gelaat met onregelmatig patroon en gepaard gaand met bultjes, ontstekingen en zwellingen, de zo gehate bloemkoolneus (rhynophyma) en opgezette bloedvaatjes couperose.

Triggers voor rosacea

De klachten die gepaard gaan met rosacea kunnen verergeren door weersinvloeden zoals veel zonlicht, door kou, vanwege hormonale veranderingen, kruidig voedsel, soms ook door cosmetica en huidverzorgingsproducten. Puskopjes, gelige of groenkleurige puistjes en rode bultjes zijn de nare symptomen van rosacea die zich in verschillende fases kan voordoen. Dan eens rustig en mild, dan weer gepaard gaand met pijnlijke ontstekingen. De psychische belasting die rosacea vaak met zich meebrengt is dan ook volkomen begrijpelijk.

Kortom, daar wil je wat aan doen. En wij helpen je daarbij graag.

Lasertherapie

Wat kunnen we doen, bijvoorbeeld met lasertherapie? Wanneer rosacea zich in een milder stadium bevindt, kunnen we de ontstekingsreacties verwijderen, werken aan een betere huid door de demodexmijt te bestrijden en ook chronisch verwijde en achtergebleven bloedvaatjes laseren met behulp van o.a. IPL lichttherapie. Hierbij zorgt het sterk gebundelde laserlicht voor verhitting van de vaatwand, waardoor de vaatjes als het ware ‘stollen’ en verdwijnen en er dus geen bloed meer door kan stromen, wat de roodheid sterk vermindert. Met onze Lumenis M22 laser kunnen wij rosacea heel goed behandelen.